OrbiTibro och Leader östra Skaraborg
Våren 2016 började ett samarbete mellan Orbitibro och Tibro kommun för att bygga en niohålsbana på området Ånaplan.

Men att bygga en bana kostar pengar. Föreningen bestämde därför att söka pengar från Leader Östra Skaraborg.  Via Leader kan man ansöka om pengar till projekt där man bidrar till att göra orten mer attraktiv att besöka samt att man påverkar att många människor från olika sammanhang möts och gör något tillsammans. Med kommunens hjälp ansökte vi om och fick pengar till vårt projekt.  Vår bana gör Tibro mer attraktiv att besöka och gör att många olika människor möts ute. Något som, inte minst, visade sig under covid-19 perioden. Föreningen Orbitibro är genom banan på Ånaplan med och breddar Tibro kommuns digra idrottsutbud ytterligare.

Vår 9-hålsbana invigdes 4 juni 2016 och hade invigningshelg på UppÅner-festivalen på Ånaplan samma år (vi lånade ut över 500 discar & sålde slut på alla discar). Under år 2017 färdigställde vi vår bana som då fick 18 fina utkast och korgar. Det blev en varierande bana anpassad att passa nybörjare och mer erfarna spelare.

Medlemsengagemang
Föreningens första styrelse, med ordförande & projektledare Josef Sterner i spetsen och med stor hjälp av Mikael Esbjörner, och medlemmar har genom åren lagt ner mycket ideell tid och engagemang på banan med allt från röjning av sly, till skottning av utkast och målning av skyltar mm. Tack vare det stora intresset att spela discgolf utökade vi vår veckodisc från 1 till 2 dagar för att fler deltagare/medlemmar ska ha möjlighet att vara med. Veckodiscen har varit mycket lyckad och deltagarantalet har varierat från 4 till ca 25 deltagare redan första året.

Tack vare våra fantastiska medlemmar, som gör en otrolig insats, har vi en bana som ständigt är i toppskick. Banan är i ständig förändring och för att ge bästa upplevelse och säkerhet för alla besökare på Ånaplan och en utmaning för discgolfaren. Under år 2020 har det bland annat tillkommit 8 målade stenar i en ring 10 meter runt alla korgar för att markera cirkel 1. Detta är en åtgärd som få banor i Sverige har och gör att vår bana sticker ut positivt. Banan får ofta beröm av folk från andra klubbar vilket bra skick den har.

Tack vare en av medlemmarna som köpt en radiostyrd ubåt så har han med denna plockat upp flera hundra golfdiscar ur Tidan. Lyckliga ägare får tillbaka sina discar och vi städar upp i naturen efter oss. Vi har även satt upp fågelholkar på Ånaplan och röjt upp bland träden för en öppnare och mer välkomnande park för alla besökare.

Seniordisc
Under juni 2024 startade vi ett projekt tillsammans med RF-Sisu med syfte att få seniorer i Tibro att börja med discgolf. Vi var femton som mest och därefter är vi ca. nio som träffas varje vecka, kastar disc och fikar tillsammans.

Besökarna
Antalet rundor som har gåtts på banan är under år 2021 är (lågt räknat) över 3200 rundor enligt appen UDisc.  Och dessa nämnda rundor är gjorda av över 570 unika personer/konton. Det är en fördubbling jämfört med tidigare år. Och då använder klubbens medlemmar knappt den appen på våra egna tävlingar eller på våra andra rundor. Då använder vi en annan app som heter tjing. Tilläggas kan alla rundor som inte bokförs av alla familjer, grupper, företag, och andra som kopplar av på Ånaplan med discgolf.

Instagramkontot UdiscBanor, som har som mål att spela samtliga Sveriges banor, har utsett Tibros bana till den 60e bästa i Sverige år 2021, av de ca 150 banor som finns med 18 hål. Det är ett bra betyg på en parkbana.

Klubbdisc vid invigningen 4 juni 2016